NAPA:n sähköisen laivapäiväkirjan käyttö sai hyväksynnän Suomessa

Helsinki, 12.10.2017 11:35

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi on hyväksynyt merenkulun ohjelmisto- ja palvelutalo NAPA:n sähköisen laivapäiväkirjan, NAPA Logbookin, käytön sähköisenä laivapäiväkirjana Suomen lipun alla olevilla aluksilla. Suomen merilakiin tehty muutos mahdollistaa laivapäiväkirjan käytön sähköisessä muodossa ja varustamot voivat ottaa sen käyttöön ilman erillisiä lupamenettelyjä.

NAPA on maailman johtava sähköisten laivapäiväkirjojen tarjoaja. NAPA Logbook on ollut käytössä eri lippujen alla purjehtivilla aluksilla jo yli kymmenen vuotta, palvellen lähes 8000 käyttäjää. Se on yli kahdenkymmenen yleisimmän lippuvaltion hyväksymä. NAPA Logbook täyttää voimassa olevat kansainvälisten sopimusten sisältämät sähköistä päiväkirjaa koskevat määräykset.

Sähköisen laivapäiväkirjan käyttö noudattaa samoja säännöksiä kuin perinteinen laivapäiväkirja, mutta tuo käyttäjilleen merkittäviä hyötyjä ajankäytön, tiedon varmentamisen sekä tiedon jakamisen alueilla. NAPA Logbookilla voi tallentaa kaikkien erityyppisten laivapäiväkirjojen tiedot, mukaan lukien vastikään voimaantulleen painolastivesiyleissopimuksen edellyttämät tiedot. Järjestelmä ylläpitää tietoa kuten päätöslauselmassa on vaadittu – sitä ei voi esimerkiksi poistaa, tuhota tai korvata.

”NAPA Logbookissa tiedonsyöttö on ohjattua ja kontrolloitua, jolloin virheiden mahdollisuus vähenee huomattavasti”, kertoo Tommi Vihavainen, tuotekehitysjohtaja, NAPA Safety Solutions. ”NAPA Logbook säästää merkittävästi miehistön aikaa manuallisen työn vähentyessä, monien tietojen rekisteröinnin tapahtuessa automaattiavusteisesti. Rutiininomaiset tehtävät, kuten lähtö- tai saapumistarkastuslistat hoituvat myös helposti sähköisen laivapäiväkirjan kautta. Sähköinen laivapäiväkirja mahdollistaa myös edistyksellisen tiedon varmentamisen, tallentamisen ja sen tarkastelun jälkikäteen”, hän jatkaa.

”Sähköinen laivapäiväkirja on yksi, mutta hyvin olennainen osa merenkulun digitalisoitumista”, huomauttaa tuotepäällikkö Jussi Siltanen, NAPA Safety Solutions -yksiköstä. ”Hyvä esimerkki digitalisaation mahdollisuuksien hyödyntämisestä on asiakkaamme, joka on hoitanut ympäristöraportointinsa automaattisesti lokikirjasyötteidensä perusteella. Nyt myös Suomen lipun alla purjehtivat alukset voivat ottaa NAPA Logbookin ja sen tarjoamat hyödyt täysimääräisesti käyttöön”, Siltanen lisää.

NAPA Logbook on kehitetty yhteistyössä merenkulun ammattilaisten kanssa. Yhdessä muiden NAPA Safety Solutions –ratkaisujen kanssa se edesauttaa merkittävästi merenkulun turvallisuutta ja tehokkuutta.

NAPA Logbook

Tuotepäällikkö
Jussi Siltanen
jussi.siltanen [ at ] napa.fi

NAPA

Lähes 30 vuotta sitten toimintansa Suomessa aloittanut NAPA on maailman johtava meriteollisuusalan ohjelmisto-, palvelu- ja analytiikkatalo, joka suunnittelee ratkaisuja laivojen alkusuunnitteluun ja operointiin, tavoitteenaan lisätä merenkulun turvallisuutta ja operatiivista tehokkuutta.

NAPA:n ohjelmistoja käyttävät telakat, suunnittelutoimistot, varustamot, rahtaajat, luokituslaitokset, tutkimuslaitokset ja viranomaiset. NAPA:n suunnitteluohjelma on käytössä 400 telakalla ja suunnittelutoimistossa ja NAPA:n operointiratkaisuja on asennettu yli 2500 alukselle.

NAPA:n palveluksessa on 170 laivanrakennuksen, merenkulun, tietotekniikan ja analytiikan asiantuntijaa, joista Suomessa toimii noin 100. Suomen lisäksi NAPA:lla on toimipisteet Japanissa, Koreassa, Kiinassa, Singaporessa, Romaniassa, Intiassa, USA:ssa, Saksassa, Kreikassa ja Italiassa ja palvelemme asiakkaitamme kattavan kumppaniverkoston kautta ympäri maailman. Lisätietoja: www.napa.fi

Back »

Never miss a story

We will keep you updated on NAPA’s insights related to the topics of your interest.

Read next